Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/class-wp-http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/class-wp-http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/rest-api/endpoints/class-wp-rest-post-types-controller.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/rest-api/endpoints/class-wp-rest-post-types-controller.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/style-engine/class-wp-style-engine.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/style-engine/class-wp-style-engine.php on line 1
Oyun Planı (13) Hücum Oyunu: İnsiyatif Sizde Olacak – Tavla ve Hayat
Skip to content

Oyun Planı (13) Hücum Oyunu: İnsiyatif Sizde Olacak

Facebookmail

Hücum oyunun en temel ilkelerinden birisi de insiyatifin sizde olmasıdır. Başarılı bir hücum oyunu için rakibin toparlanmasına izin vermemeniz gerekir. Esasında bu ilke sadece hücum aşamasında değil, oyunun her aşamasında geçerliliğini korur. Dolayısıyla şu ana kadar açıkladığımız çoğu hücum ilkesindeki örtülü varsayımdır. Öyle pozisyonlar ortaya çıkıyor ki pasif bir hamleyi seçmeniz rakibin doğrudan toparlanmasına yol açıyor. İşte o pozisyonlardan bazıları…

Örnek 32:

Beyaz 156 pip
Siyah 195 pip
Siyah 3-1 oynayacak
XGID=a–a-aD-B—bEa–bbcAA-bAA:0:0:1:31:0:0:3:0:10

OyunPlani-32

Düz oyun mantığı 3 ile girip, 1 ile de rakibin beş kapısını almayı dikte ediyor. Karşı sahada altın kapıyı alarak daha derli toplu bir yapıya kavuşmak ve beklemek… Bu stratejik tercih şunu ifade ediyor: “Bu oyunu kazanmak için rakibin 5 kapısında beklemeyi seçiyorum. Başka bir ifadeyle önce iç kapılarımı yapacağım sonra rakibimin içeri girerken vereceği açıkları bekleyeceğim. Bu arada büyük çiftler atarsam yarış şansıma göre kaçmayı da düşünebilirim.”

Bu tercih, şu aşamada oldukça pasif. Yarışarak kazanamayacak kadar geride ve henüz çok erken bir aşama. Öte yandan Siyahın dört pulu gerideyken atak bölgesindeki 6 tane pul ile başarılı bir hücum sürdürme şansının çok zayıf olduğunu da biliyoruz.

Beyazın barda bir tane kırığı ve etrafta üç tane de açığı var. Siyahın toparlanmaya ne kadar ihtiyacı varsa Beyazın da o kadar var. Üstelik Siyah, yarışta açık ara geride ve kaybedeceği çok fazla şey yok. Bunlar da hücum yönündeki sinyaller.

Bu durumda Siyah hücum yönündeki sinyalleri mi dikkate almalı yoksa yetersiz cephane ile hücum olamayacağını bilerek savaştan sakınmalı mı? 3 ile girip 1 ile beş noktasındaki rakibi kırarak etrafta beş tane açık bırakmak biraz riskli bir hamle gibi görünüyor. Ancak bu risk, ortalamada değil belli atışlarda geçerli bir risk. Örneğin rakibin 66 haricindeki tüm çiftleri çok öldürücü olabilir. Buna karşılık özellikle 55, 44 ve 22 atışlarındaki risk, kırma hamlesindeki kadar fazla olmamakla birlikte yine geçerli. Üstelik rakibin atacağı her beş, kırma hamlesinde rakibe dönüşte kırma olanağı verdiğinden dolayı avantaj sağlayacak ancak kırmama hamlesinde de Siyahın beş kapısına çapa atarak biraz daha az olmakla birlikte yine avantaj sağlayacak. Eğer Siyah kırmayı tercih etmez ise rakibine özellikle 42, 21, 32, 41 gibi atışlarda ilave toparlanma fırsatı verecek. Yine 66 haricindeki diğer altılarda rakip tek kırığını kolayca girip oyundaki avantajını sürdürürken, iki kırıklı olması durumunda atacağı her altıda Siyah avantajlı olacak. Özetle Siyah, rakibinin beş tane tehlikeli atışından korunmak için diğer atışlardaki insiyatifi ve avantajı rakibine bırakmamalı.

Örnek 33:

Beyaz 151 pip
Siyah 157 pip
Siyah 6-2 oynayacak
XGID=-a–a-EaD—cDa—-dbAAb–:0:0:1:62:0:0:3:0:10

OyunPlani-33

Siyahın önünde iki makul seçenek var: Ya 22/14* ile rakibini tekten kıracak ya da 13/7*, 6/4* ile iki pulunu birden kıracak. Hücum oyunlarında açık vuruş aslında çok da istenen bir durum değil ancak olay insiyatif meselesine dönüşünce boyut farklılaşıyor. Siyah, karşı cephedeki iki tane açığı ile saldırıya açık durumda. Dolayısıyla rakibi durdurmanın en iyi yolu kırmak. Ama nasıl?

Siyah 22/14* ü seçerse rakibin toparlanmak ve avantaj yakalamak için çok sayıda atışı olacak. Ciddi avantaj yakalayamadığı atışlarda da ciddi bir hisse kaybı yaşamayacak. Örneğin 61, 62, 63, 65 gibi atışlarda tek kırık ile çok büyük sıkıntılar yaşamayacak ancak çift kırık ile oyun kopma aşamasına gelebilecek. 51, 52, 53 gibi atışlar tek kırık ile oyunu ortada tutarken çift kırık ile Siyah lehinde önemli avantajlar sunacak. Başta 32 ve 21 gibi önemli avantaj sağlayan atışlar dezavantaja dönüşürken, 31 deki hasar çok daha fazla artacak. Bir çırpıda saydığımız 20 atış, tek kırığın Beyaz için çok hasar verici olmadığını, çift kırığın ise ne kadar güçlü bir hamle olduğunu ispatlamaya yetiyor.

Ben bu kadar atışı tek tek sayamam diyenler için de Beyazın dört tane açığı ve bir sonraki turda toparlanacak olması, Siyahın esnemeye ihtiyaç duyan yığılı kapıları, çifte kırığın vereceği özgürlük, atak bölgesindeki yeterli asker sayısı, Beyazın açık olan üç tane kapısı gibi ölçütler zaten hücumu işaret ediyor. Hücum serisine başlarken söylediğimiz gibi, bir kez başladı mı, yapacak daha iyi bir şey olmadığı sürece tam gaz hücuma yüklenmek gerekiyor.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *