Oyuncu

Tavladaki oyuncu faktörünü yani performansı aşağıdaki başlıklarla incelemenin verimli olduğunu düşünüyoruz:

HATA VARYANSI
Hata varyansı (değişkenliği) hataların sıklığı ve büyüklüğü ile ilgilidir. Tavlada gelişimin en sağlıklı göstergelerinden biridir çünkü oyun anlayışındaki boşluklara karşılık gelir. Oyunu anlamak da en çok uygun bir oyun planını uygun bir şekilde devreye almakla alakalı olduğu için hata varyansının düşüklüğü oyun planlarımızın sağlıklılığını gösterir. Oyun sonrasında bilgisayar ile yapılacak analizde bakılacak noktalardan birisi kaç tane hata yapıldığı olabilir. Bu hatalar büyüklüklerine göre sınıflandırılıp incelenebilir. Analiz programları ölçmese de hataların varyansı istatistik programları ile ölçülüp değerlendirilebilir.

HATA YERİ
Maçların hangi devrelerinde daha çok hata yapıldığına ve varyansın nerede en yüksek olduğuna bakılarak da iyileşmelerin önü açılabilir. Mesela oyun başında yapılan hatalar referans pozisyonları olarak oyun başlarının çalışılmasıyla azaltılabilir. Referans pozisyonlardan gerçek bir iyileşme sağlayabilmek için altta yatan oyun planı ve oyunu anlayışın kuvvetlendirilmesi daha sağlıklıdır. Aksi taktirde sırf ezberlenen bir oyun olmaktan ve oyun içinde ortaya çıkacak başka durumlara yaratıcı yanıtlar üretmekten mahrum oluruz. Bir diğer örnek olarak eğer başabaş giden maçların sonlarında yapılan hataların ortak bir seyir izlediğini farkedersek düşük sayılı maçları ya da ÇMP oyunları ve bunların seyri ile ilgili konuları çalışabiliriz.

OYUN HIZI
Günümüzde maçlarda saat kullanımı artmıştır. Buna rağmen ülkemizde tavla dünyadakine oranla çok hızlı oynanmaktadır. Hataların kaynaklarından biri olarak bu konu da dikkate alınabilir. Eğer belirli bir hamle ritüelimiz yoksa o zaman aklımıza ilk gelen hamleyi yapma durumu ortaya çıkabilir ve bu durum da hataları arttırabilir. Bu yüzden oyun oynama sürecimizin sağlıklı olup olmadığını örneğin kendimizi videodan izleyerek karar verebiliriz.

İNSAN FAKTÖRÜ
Bilgisayar programları ile oynarken ortaya çıkmayan bazı hususlar insanlar birbiri ile oynarken farkedilmeye başlar. Bu durum insanın fizyolojik, psikolojik ve sosyal etkileşimden doğan faktörlerin bu aşamada devreye girdiğine işaret eder. Performansın başka alanlarda incelenmiş olan hususlardan sahne endişesi, diğer ego defansif tutumlar ve şans konusuna atfedilen yüksek değerden ötürü zihnimizin gereksiz yere dolması oyuna olan sevginin ve diğer amaçların ötesine geçerek performansı baltalayabilir.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *