Skip to content

Geleneksel Tavla: 3 Soru 3’er Cevap

Facebookmail

Çoğumuzun severek oynadığı geleneksel tavlamız hakkında bir süredir bekleme yapan üç probleme değinelim. Bu problemleri gönderen okurumuz Oray Bey’e ve rakibi Sedat Bey’e teşekkürlerimizi sunuyoruz. Bu yazıda tarafları pul renkleri Siyah (aşağısı) ve Sarı (yukarısı) olarak değerlendireceğiz. Yazının fotoğrafında pozisyonlardan birinin orijinal otantik fotoğrafı var, inşallah tavla ve bilimum iştahımızı kabartır 🙂

Problemleri analiz ederken program (eXtremeGammon – kısaca XG) desteği aldık. Yapay sinir ağı teknolojisi ile modern/vidolu tavlayı dünyanın en iyi oyuncuları seviyesinde oynayan bu yazılım neredeyse standart haline gelmiş durumda. Çok önemli bir durum var dikkat etmemiz gereken. Tavlanın maç şeklinde oynanışı belirli skora ilk varma üzerine kuruludur bildiğimiz üzere. Ancak bazı skorların önemi yadsınamaz. İşte bu skor kategorilerinden bazılarını dikkate alalım:

SKOR ADI KISALTMA AÇIKLAMA
Normal Match Score
(Normal Maç Skoru)
NMS 1 veya 2 puan maçı bitirmez. Örnek: 5’lik maçta durum 0-0.
Double Match Point
(Alan Galip Oyunu)
DMP Puan alan taraf maçı kazanır. Marsların önemi yoktur. Örnek: 7’lik maçta durum 6-6.
Gammon Go
(Marsa Git)
GG Hamle sırası bitime 2 uzak olan taraftadır. Diğer taraf bitime 1 uzaktır. Mars ilk tarafa maçı kazandırır, oyun ilk tarafa eşitliği getirir, karşı taraf puan alırsa maçı kazanır. Örnek: 5’lik maçta durum 3-4.
Gammon Save
(Marstan Kaç)
GS Yukarıdaki GG’nin tersi durum. Hamle sırası bitime 1 uzak olan taraftadır. Karşı taraf ise sadece mars ile maçı bitirebilir. Örnek: 5’lik maçta durum 4-3.

Aşağıdaki üç poziyonu NMS yani normal maç skoru ile analiz etmemeye karar verdik. Sebebi XG’nin maç analiz teknolojisinin katlama küpü denilen geleneksel tavlada olmayan bir matematik unsuruna sahip olması. Dolayısı ile her bir pozisyon için DMP, GG ve GS skorlarında analiz yapacağız. Bu da geleneksel tavlayı iyi oynamak için epey bir skor perspektifi katacaktır.

Pozisyon 2-2

DMP skoru:

Amaç iki taraf için de puan alıp maçı kazanmak. Bu amacı daha oyunun en başında farkedip bütün oyunu bu filtreyle yürütmekte fayda var. Benim Türk tavlacılarda gördüğüm en büyük eksiklerden. Milli Takımı dahi çalıştırdım bu eksik çoğu oyuncuda çok bariz.

Önce Durum Tespiti yapalım. Sıra Sarı’da. Dolayısı ile Sarı ‘dan konuşalım. Sarı hem yarış (111 ‘e 131 yani 20 pip önde) hem de pozisyon olarak önde. Belki görece tek dezavantajı 3 ‘deki beşli sırık. Siyah hem yarış hem pozisyon olarak dezavantajlı. Bu dezavantaj üç yönden sırıtıyor. Bu yönlerden birisi statik yani uzun vadede değişmeyecek: Siyah kendi hanesine derin kapılar yapmış, 20 ve 21 alınamamış. Diğer iki yön ise dinamik: Siyah ‘ın kapıları kırılgan, üzerleri çıplak. Bir hamle sonra bir kapı eğreti bir şekilde bozulabilir. Bir de Siyah ‘ın en gerideki pulları blok arkasında kalmak üzere.

Şimdi Düşünme Süreci konusuna gelelim. Benim düşünce sürecime örnek olarak şöyle ilerlerdim. En kritik eksiği farketmeye çalışırdım. Sarı ‘nın güçlü yanı hem pozisyon hem de yarış. Durum tespitini maç esnasında doğru yapabilmişsem önce Tavlanın Amacı ‘ndan başlardım: Yarışmak ve rakibinden önce çizgiyi geçmek. Ya da yarışamıyorsa rakibi bloke etmek. Burada 2-2 ile yapılabilecekler arenasında her iki şey de mümkün. Eğer 20 pip fark (2-2 oynanınca 28 pip olacak) etliye sütlüye karışmadan yarışmayı ve rakibin 6-6 ‘sı ile bile yıkılmamayı getirecekse neden olmasın. Ancak bloke seçeneği (mesela 6-6 ‘nın blokajı) mümkünken bunu yapmamanın alemi ne? Belki hem yarışmak hem de bloke etmenin orta noktasını hem de rakibin bir el sonra bir kapıyı bozacak olmasının avantajını kullanabilirim. Bu avantajı güzel kullanıp belki rakibi vurarak ilerleme ihtimali ortaya çıkacaksa kendi hanemde bir dezavantaj yaratmak ne kadar tehlikeli olabilir. Yani 3 ‘deki sırıktan bir pulu açığa yatsam ve o pul bir iki el içinde örtülemese ne kaybederim. Çok bir şey değil çünkü Siyah ‘ın kalesi kırıklara çok kötü muamele edebilecek durumda değil. Şimdi artık İcraate başlayabilirim.

Önemli bir icraat düsturuna ne dersiniz? Çiftleri teker teker oynamak insan hatasını azaltır. İlk ikiyi ben 3 ‘den 1 ‘e oynar ve geriye üç tane iki bırakırım. Sonraki ikiyi 10 ‘dan 8 ‘e koyarak 6-6 blokajı da sağlarım. Şimdi açıkları öylece bırakmanın rakibin kırılgan noktasında ona bu kırılganlığına çare olabilecek taktik avantajlar getirebileceğini görüp üçüncü iki ile 10 ‘dan 8 ‘e gelerek o zayıflığı gideririm. Dördüncü iki ile de biraz daha uzun vadeli ama yine taktik bir mesele olan içerdeki açığı bertaraf ederim, yani 3 ‘den 1 ‘e bir pul daha atarım. Bütün bunlar sadece bir alternatif hamle oluşturmuş oldu. Profesyonellik gereği en az bir tane daha alternatif ve iyi hamle bulmak lazım. Çok uzadı biliyorum ama süreç böyle işliyor 🙂 Bu hamleyi cebe alıp baştan icraat süreci çalıştırarak bir hamle daha bulalım.

Doğal görünen hamlenin ne kusuru var ona bakarım. Yani 4 kapısını üç tane iki kullanarak alıp dörtlü sıralı blok oluşturup son ikiyi de yine 3 ‘den 1 ‘e inmek gibi. Bu iki hamleyi tartarken maç esnasında yanımda XG olup da ikisinin de eşit gibi (1000 ‘de 14 ‘lük hisse değeri farkı çoğu zaman ihmal edilebilecek kadar küçük bir farktır. Genelde 1000 ‘de 20 ve altına çoğu oyuncu dikkat etmez. Ben profesyonel oynamış birisi olarak dikkat etmek zorundayım). İyi bir günümde bu iki hamleyi 0,014 ‘lük fark vardır diyecek kadar olmasa da XG gibi doğru sıralayabilirim. Ancak bile bile ikinci sıradaki hamleyi yapmak da beni bozmaz. Neden? İnsan Faktörü.

İnsan faktörünü hem kendimizin hem de karşımızdakinin XG olmadığını bilmek kadar küçük dar bir haliyle tavlada kullanabiliriz. Daha üst düzey kullanımlar bu yazıyı bozacak ve çok uzatacaktır. Zaten çok uzadı 🙂 Ancak Siyah oyuncunun oyun gücünün Sarı ‘dan daha düşük olduğunu düşünülebilirse birinci sıradaki 6-6 blokajı yapan hamle daha da güçlenir. Şimdilik bu kadar yeter. Doğru hamle sıralaması yukarıda XG ‘den alınmış ekran görüntüsünde mevcut.

***

GG skoru:

Yukarıdaki bütün süreci baştan sona çalıştırmayalım. Sadece skordan ötürü oluşan farka bakalım. Sarı eğer mars kazanabilirse maçı kazanacak. Dolayısı ile yukarıdaki ikinci hamlenin değeri yükselir. Neden? Çünkü açık yakalayabilirse ve onu tutabilirse, hatta birazcık daha uzun vadede iki pulu kırıp kendi kalesini de tamamen örtebilirse mars ihtimalini en az %40 ‘lara taşıyabilecek. Dolayısı ile ikinci hamlenin daha şu anda mars kazanma ihtimali ilk hamleden yüksek olmalı. DMP analizine göre bakarsak maç kazanma yüzdelerinde ise çok büyük fark olmamalı. Matematiksel olarak marsa gitdip jem oyunu hem de maçı kazanma şansımızı %2 arttırabiliyorsak ve bu sırada oyun kazanma yüzdemiz %1 ‘den az düşüyorsa toplamda kardayız demektir. XG çıktısına bakarsak durum aynen de böyle görünüyor. Mars kazanma yüzdesi 12,4 ‘den 14,7 ‘ye çıkmış yani % 2,3 artmış. Oyun kaybetme yüzdemiz ile 66,1 ‘den 65,6 ‘ya düşmüş, yani % 0,5 azalmış. Matematiksel olarak net kardayız. Dolayısı ile bu özel skorda DMP skoruna göre oluşan sıralama yer değiştiriyor. Arada 0,037 ‘lik fark var, 0,020 ‘nin üzerinde bir fark, dolayısı ile bunu iyi oyuncular önemsemeli.

***

GS skoru:

Yine farktan gidip bütün karar verme sürecinde tenzilat yapalım. En önemli skor kriterine dikkat çekelim: Sarı mars kaybederse maçı kaybedecek, oyunu kazanırsa maçı kazanacak. Dolayısı ile sıralamanın DMP ile aynı olmasını bekleriz. Çünkü oradaki temiz açıksız hamleyi yapmanın marsları tırmandırmayacağını tahmin edebiliriz.

Karar Verme Süreci ‘ne düstur eki yapalım. Bu üç skoru da çalıştığımıza göre ve çalışması en basiti DMP olduğuna göre tavlada (hem geleneksel hem de modern) eğer DMP hamlesini bulabilirsek diğer skor kritik GG veya GS hamlelerini oradan ilerleyip bulabiliriz.

Diğer iki problemi de XG sonuçlarını ve altındaki boşlukları kullanarak kendiniz çözünüz. Ev ödevi olsun 🙂

Pozisyon 4-1

DMP skoru:

 

 

***

GG skoru:

 

 

***

GS skoru:

 

 

Pozisyon 6-2

DMP skoru:

 

 

***

GG skoru:

 

 

***

GS skoru:

 

 

Facebookmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

papu sex porngonzo.mobi sexmp4 sexy sexy blue video pornfactory.info desi 52.com miku nakano hentai hentaiteam.net iinchou katrina kaif porn xshaker.net thumbzilla hindi hd dvd porn movies originalhindiporn.mobi aishwarya rai naked image
mumtaj xnxx indiansexmms.me xxx porn telugu pure xxx films desixxxtube.info dirtypornvds نيك كارينا كابور azpornoizle.com سكس انمي محارم sexyindianporn borwap.pro dulhan sexy video dehati open sex pornolabaporn.mobi www sex video nepali
indian hd fuck justpornvideo.mobi anubrata basu manga hentai app jabhentai.com oomori harusame salwar porn homemadeporntrends.com hindi picture anime henrai hentaijpg.com hentai pantyhose www sex videyo com ruperttube.net marathi xxc