Skip to content

Çapa Kırma (2): Kapı Sayısı

Facebookmail

Çapa kırma konusunda yarış faktöründen sonra en önemli unsurlardan biri de ev yapınızın ne kadar güçlü olduğudur. Aslında bu kriter bizi yabancısı olmadığımız Magriel kriterlerine götürüyor. Hatırlayacağınız üzere Magriel, cesur ya da emniyetli oyun arasında kalındığında karşılıklı ev yapılarına bakılmasını salık veriyordu. Eviniz ne kadar güçlü ise o kadar cesur oynayabilirsiniz. Bu, eviniz güçlü olduğunda çapayı kırarak daha fazla risk alabilirsiniz anlamına geliyor.

ir anlamda evinizin daha güçlü olması kapı sayınızın daha fazla olması anlamına, kapı sayınızın daha fazla olması ise pullarınızın daha ileride olması anlamına geliyor. Yani güçlü bir ev yapısı gerçekte yarışta önde olduğunuz anlamına da gelebiliyor. Dolayısıyla yazacaklarımız ilk çapa yazısında ön plana çıkardığımız yarış faktöründen çok da bağımsız değil.

Aşağıdaki örneklere bakarak ev yapısına ne kadar güvenebileceğimiz hakkında fikir edinmeye çalışalım.

Örnek 6:

Beyaz 159 pip.
Siyah 118 pip.
Siyah 6-1 oynayacak
XGID=-BabCBBB—-bB—d-dbB—-:0:0:1:61:0:0:3:0:10

CapaKirma-6

Siyah yarışta açık ara önde ve dışarıdaki pullar ile bu turu da idare edebilecek durumda değil. Rakibin iki kapılı zayıf ev yapısı ve geride 3 pul ile sıkışmış olması kaçmanın tam zamanı dedirtiyor. Kırılmanın maliyeti asgari düzeyde. Üstelik rakibin ikileri ikilem tuzağında ve Siyah güçlü bir eve sahip. Her ne kadar Siyahın zamanlama sorunu çapa kırmayı dayatsa da sahip olduğu güçlü ev yapısı bu cesur kararı önemli ölçüde destekliyor.

13/6 ‘dan sonra kırılmadan paçayı kurtarsa dahi oyunu kazanması garanti değil. Bu hamle Siyahın dış saha hakimiyetini kaybetmesi anlamına geliyor.

Örnek 7:

Beyaz 141 pip.
Siyah 153 pip.
Siyah 6-3 oynayacak
XGID=——EbE—dC—b-dabB—:0:0:1:63:0:0:3:0:10

CapaKirma-7

Siyah 12 pip geride ve 6-3 oynadıktan sonra bu durumu bir nebze dengeleyecek. Diğer pulu da kurtarabilirse kendi bar kapısında çapa atmış rakibi ile de kontağı zaten koparmayacak. Rakibin evindeki açık da kaçışı destekleyen diğer bir faktör. Ancak büyün bunlar bir algı yanılması. Beyazın evi bir kapı farkla da olsa Siyahtan daha güçlü. Üstelik beş gibi kritik bir kapıyı yapmaya da çok yakın. Siyah 8 ve 6 noktalarında aşırı yığın halinde ve başlangıç dizilişinin hatırına hala tek kapısı var. Bu, Beyazın her koşulda acımasızca ve cesurca saldıracağının göstergesi. Birinci öncelik gerideki pulu kaçmak değil oldukça verimsiz olan pul dağılımını düzeltmek. Bunun için extemegammon ilk sırada 8/5 8/2 önerse de ikinci ve üçüncü sıradaki hamleleri yapmak dahi çapa kırmaktan daha makul duruyor.

Eğer 8 ve 6 noktalarındaki dört tane fazlalık pul ile Siyahın dört ve beş kapıları yapılı olsa idi hem yarışta geride olmazdı hem de sağlam ev yapısına güvenerek çapa kırmayı düşünebilirdi ancak yine yarışta da en azından eşit gibi olmayı beklemeli ve daha risksiz ve kayıpsız bir seçenek olmadığından emin olmalı.

Örnek 8:

Beyaz 132 pip.
Siyah 144 pip.
Siyah 5-3 oynayacak
XGID=——ECBBa-e—-bBcbb-A–:0:0:1:53:0:0:3:0:10

CapaKirma-8

Canlı oyunda Siyah 18/10*’ u tercih etti. Oldukça cüretkar bir hamle ama arkasında destek yok. Beyazın gele atma olasılığı yalnızca otuz altı da bir (1/36). Her ne kadar Siyahın sıralı dörtlü bloğu önemli bir güç olsa da içerideki sıralı kapıların dışarıdaki sıralı kapılardan daha değerli olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Belki altı noktasındaki yığından iki pulu alarak beş kapısını yapabilmiş olsaydı rakibine göre bir eksik iç kapı sayısına rağmen bu cüretkar hamleyi haklı bulabilirdik ama şu durumda rakibine çok sayıda dönüşte vuran atış bırakarak mars olma ihtimalini 12 katına çıkarmasının bir mantığı yok.

Doğru hareket 5 ile 23/18 yaparak tehlikeyi savuşturmak. Kalan üç ile de dörtlü bloğu koruyarak 7/4 oynamak extremeGammon’ un ilk tercihi ancak tablodan gördüğünüz üzere diğerleri de yanlış denilecek kadar hisse kaybı yaratmıyor.

Örnek 9:

Beyaz 111 pip.
Siyah 127 pip.
Siyah 6-6 oynayacak
XGID=—BBCBbB—bBa–b-b–Bdb-:0:0:1:66:0:0:3:0:10

CapaKirma-9

Siyah canlı oyunda etliye sütlüye bulaşmadan 22/10(2)’ u tercih etti. Görünüşte gayet doğal, riski olmayan temiz bir kaçış hareketi. Tavlada dört tane kadran olduğunu unutunca ve kafayı kaldırıp karşıya bakma alışkanlığını oturtamayınca bu tarz yanlış hamlelerden kurtulma şansı yok.

Ev yapılarını karşılıklı değerlendirince Siyahın baskın bir üstünlüğü var. Üstelik rakibi iki tane pulunu kendi iki kapısında öldürmüş. Daha geniş perspektiften bakınca ise Beyazın altı tane adamı bir ve iki noktalarında kısmen oyun dışı kalmış. Geriye kalan pullar ile Siyahı kırdıktan sonra okulları tatil etme şansı çok zayıf. Walter Trice’ın deyişiyle aslında çapa arkasında kalan ölü pulların sayısını da Magriel kriterlerine eklemek gerekiyor. Bu, rakip ne kadar pul öldürdüyse o kadar cesur olabilirsiniz anlamına geliyor.

Siyah 6-6’nın bir kısmını 22 den oynamak zorunda ama 22 deki iki tane pulu şu anda bir yükümlülük olarak değil önemli bir değer ve baskı unsuru olarak algılamak gerekiyor. Beyaz dışarıdaki yedeksiz kapıları ile biraz sonra fena halde açılıp saçılacak. 22’yi boşaltmak Beyazın yükünü almak anlamına gelecek. Bu nedenle Siyah içeride beşinci kapısını alıp çapayı da kırarak 22/10 yapmalı.

Diyeceksiniz ki ya rakip iki pulu birden kırarsa? İki pulu birden kıran tek atış 5-3 ve o zarla da iki pulu birden kırması oyunun bitmesi demek. Yani gelen katlama teklifini pas geçmek zorunda kalacak. Onun haricinde 55, 33, 43 ve 53 gibi zarlar haricinde kırması intihar anlamına gelecek. Özetle şaşırtıcı gibi gelebilir ama Beyazın sadece 6 tane kıran atışı var.

Aslında 6-6 ‘dan önce kaçan bir küp var ve Siyah 22/10, 8/2(2) hamlesinden sonra büyük ihtimalle bu hatasını telafi edebilecek duruma gelecek. Yani sonraki turda büyük ihtimal küp rakibin yiyebileceği kıvama gelecek ve bu hamlenin ürettiği yüksek mars oranı bir anlam kazanacak.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *