Oyun Planı (17) Duvar Sanatı: 6 Pip Mesafe İçinde Kalın

Facebookmail

En başlarda da belirttiğimiz gibi tavlada kazanmanın üç temel yolu var ve dördüncüsü yok:

  • • Hücum
  • • Yarış
  • • Duvar (Blokaj)

Hücum oyunlarında kapı sıralaması önemli olmadığı için çoğu zaman dip kapılar önce yapılır, kapılar arası açık kalır ve bu durum çoğu zaman rakibi bloke etmenizi güçleştirir. Başka bir deyişle bir kez hücuma başladınız mı ya hücum oynarsınız, olmazsa yarışa odaklanırsınız. Çoğu zaman bloke etme imkanınız çok zayıflar. Şu ana kadar hücum oyununun bu tarz bağlayıcılığı dahil birçok yönüne değindik. Elbette hücum konusunda söyleyeceklerimiz bitmedi ancak yukarıda sıraladığımız üç farklı planı birbiriyle kesişen üç küme gibi düşündüğünüzde bundan sonraki aşamada “hücum mu duvar mı?” çelişkisiyle karşılaşmamız kaçınılmaz son. Bu nedenle hücuma biraz ara verip duvarın elemanlarını tanımamızda fayda var.

Duvar örmek yani rakibi bloke etmek tavlanın en esnek stratejisidir. Bir taraftan sıralı kapılar örmek suretiyle rakibi bloke ederken aynı zamanda pip sayınızı düşürerek yarış planını canlı tutarsınız, diğer taraftan her kapıdaki minimum iki asker ile hücuma dönük yeterli mühimmata sahip olursunuz.

Duvar konusundaki başarılı pul oyunları, diğer planlara nazaran sizi daha fazla ödüllendirecektir. Walter Trice tavladaki en zor problemlerin karşılıklı duvar örme stratejisinde ortaya çıktığını söyler. Öyle ki çoğu usta oyuncu, zayıf olan rakibi karşısında oyunu karşılıklı duvar örme aşamasına doğru yönlendirme çabası içinde olabilir.

Duvarın açık fonksiyonu rakibi engellemesi, gizli fonksiyonu engellenmiş pul yüzünden rakibi tahtanın diğer taraflarında uygunsuz pul hareketlerine mecbur etmesidir.

Bu durumda en temel, en esnek, en zor kararların olduğu bir alana giriyoruz. Duvar örerken nelere dikkat edeceğiz, duvar mı yarış mı çelişkisinde ne yapacağız, boşluklar içeren duvarlar ne kadar güvenilir? Hangi kapının açık olması duvarın gücünü ne kadar zayıflatıyor, iki taraf da duvar örüyorsa ne yapacağız? Ne zaman duvardan vazgeçip hücuma odaklanacağız? Vb. birçok soruya bu seride yanıt bulmaya çalışacağız.

Elbette duvarın en ideali sıralı altı kapı ile rakibi tamamen bloke etmektir. Bunun için 15 pulun 12 sini kullanmanız gerektiğini düşünecek olursanız, sahip olduğunuz her pulun paha biçilmez değerde olduğunu görmeniz gerekir. Örneğin açılışta 6-4 ile iki kapısını yaptığınızda 2 ve 8 kapıları artık aynı duvarın parçası olamazlar. 8 noktasından ileriye doğru sıralı altı kapı yapmaya çalıştığınızda 2 noktasındaki iki tane pul fazla gelecektir. Oyun başında karşılaşılan bu durum oyun içerisinde de sık sık karşımıza çıkar. Şimdi o durumlardan bazılarını inceleyelim.

Örnek 47:

Beyaz 135 pip
Siyah 135 pip
Siyah 3-2 oynayacak
XGID=-bB–BCB–AAbB—b-dcBb—:1:-1:1:23:0:0:3:0:10

OyunPlani-47

Canlı oyunda pek çok oyuncunun yapacağı otomatik hamle 11/8, 10/8 ile 8 kapısını yapmak olacaktır. Dikkatli bir oyuncunun, iki kapısının zaten yapılmış olduğunu ve sekiz kapısını yaparak bloke etme anlamında büyük bir gelişme kaydedemeyeceğini görmesi gerekiyor. Üstelik sonraki turda Beyaz orta noktayı boşaltmak zorunda olmazsa Siyah, atacağı 1 lerin çoğunda sıkıntı yaşayacak. 41,51,61 gibi atışlarda orta noktada rakibine direkt atış bırakmak zorunda kalırken oynayacağı dörtlerin, beşlerin ve altıların önemli kısmı sıkıntılı olacak. Tüm bu sorunların çözümü ise ortanoktadaki iki pulu aşağı inmek. Özetle 8 kapısını yaparak elde edilecek avantajın karşılığında verilen ödün biraz fazla.

Peki Siyahın 2 noktasındaki kapısı 3 noktasında olsa ne olurdu?

Örnek 48:

Beyaz 135 pip
Siyah 137 pip
Siyah 3-2 oynayacak
XGID=-b-B-BCB–AAbB—b-dcBb—:1:-1:1:23:0:0:3:0:10

OyunPlani-48

Bu kez durum çok farklı. Siyah 8 kapısını aldıktan sonra 8 noktasından 3 noktasına kadar sağlam bir duvara sahip olacak. Yukarıdaki pozisyondaki sıkıntılar aynen burada da geçerli ancak Beyazın bu duvarı aşması önceki kadar kolay değil. Önceki pozisyonda 2 ya da 3 ile duvarı aşabilecek duruma gelen Beyazın aynı konuma gelmesi için sadece üçe ihtiyacı var. Bir atsa bile geri pulu ayırarak doğrudan kaçış imkanı yakalayamıyor. Bu nedenle Siyahın, başta 1 içeren atışlar olmak üzere birçok kötü atışın üstesinden gelebilecek zamanı olacak. Doğru hamle açık şekilde 8 kapısının yapılması.

Eğer Siyahın 3 kapısını 4 e kaydırmış olsaydık 8 kapısının yapılması tartışmasız tek seçenek olurdu.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *