Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/class-wp-http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/class-wp-http.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/rest-api/endpoints/class-wp-rest-post-types-controller.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/rest-api/endpoints/class-wp-rest-post-types-controller.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/style-engine/class-wp-style-engine.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /misc/36/000/240/358/0/user/web/tavlavehayat.com/wp-includes/style-engine/class-wp-style-engine.php on line 1
Oyun Planı (12) Hücum Oyunu: Rakip Kapılıysa – Tavla ve Hayat
Skip to content

Oyun Planı (12) Hücum Oyunu: Rakip Kapılıysa

Facebookmail

Önceki çalışmamızda henüz kapımız yokken ve kapı almaya olanak veren bir atış yapmamışken açık vuruşlarla hücum oynamanın çok zor olduğundan söz etmiştik. Peki, rakibin ev yapısı oyunumuzu nasıl etkiler?

Rakibin ev yapısı, sadece hücum esnasında değil, oyunun her aşamasında dikkat edilmesi gereken en temel unsurlardan biridir. Nasıl ki attığınız zarı görmeden oynayamıyorsunuz, rakibin ev yapısına bakmadan da hamlenizi yapmayın. Birçok oyuncunun düştüğü hatadır, kafayı kendi tarafına gömüp oynamak. Sonradan fark edilir; çoğu zaman rakibin evinde iki kapı vardır ya da iki tane açığı vardır, ve siz anlamsız şekilde emniyetli oynamışsınızdır. İşte o pozisyonlardan bazıları…

Örnek 30:

Beyaz 126 pip
Siyah 138 pip
Siyah 5-4 oynayacak
XGID=-a-a-BCBB-B-bB–bB-bca-ba-:0:0:1:45:0:0:3:0:10

OyunPlani-30

Öncelikle Siyahın küpü kaçırdığını belirtmemiz lazım. Kent Goulding’in meşhur sözü her modern tavla oyuncusu için bir şiar olmalı: “ Her atış, yeni bir küp kararıdır. Daima. Asla unutmayın. Yapabileceğiniz en büyük hata, küpü uygun zamanda katlamamaktır.” En büyük hatanın küpten kaynaklanıp kaynaklanmayacağı ayrıca tartışılabilir; ancak giriş cümlesinin bir tavla kanunu olduğunu daima hatırlamakta fayda var.

Şimdi gelelim 54 ün nasıl oynanacağına. Pozisyon rakibin gerideki iki pulunu bloke etmeye yeterli gibi görünüyor. Diğer bir deyişle oyun planı hücum değil, blokaj da olabilir izlenimi veriyor. Dolayısıyla 10 noktasındaki iki pulu güvenli bir şekilde içeri girmek dururken, 8 ve 7 noktalarında iki tane açık bırakarak 3 noktasına kapı almanın gereği var mı? Bu riskli hamle, rakibe dönüşte kırması için 11 tane açık bırakacak.

Bu düşünceler tam da her hamle öncesi tahtadaki dört kadranın dördünü tek tek inceleme alışkanlığı geliştirememiş bir oyuncuya ait olmalı. Rakibin evinde iki tane açığı var ve dönüşteki kırma hamlelerinin çoğunda, Siyahın kırarak dönmek için çok daha fazla şansı olacak. 3 kapısını alarak kırma hamlesi hem daha fazla oyun hem de çok daha fazla mars kazandıran bir hamle. Önceliğiniz, daima sizi mevcut durumunuzdan daha fazla favori yapan hamle olmak zorunda.

Dikkat çekici diğer bir nokta ise bu hamle, rakibin toparlanmasına izin vermiyor. Yani hücumun en temel diğer bir ilkesine hizmet ediyor: “İnsiyatif sizde olacak.”

Pozisyonda rakibin dört ya da bir kapılarından bir tanesi yapılı olsaydı 8 ve 7 noktalarında iki açık bırakarak 3 kapısını yapmak hata olurdu. O zaman doğru hamle 10 noktasındaki iki pulu içeri girmek olurdu.

Örnek 31:

Beyaz 130 pip
Siyah 147 pip
Siyah 6-2 oynayacak
XGID=-a-Ba-D–CB-cB—b-bAbbbA-:0:0:1:62:0:0:3:0:10

OyunPlani-31

62 iyi bir zar ve iyi bir hücumun başlangıcı olabilir. Beyazın yeterli sayıda açığı, atak bölgesinde yeterli sayıda adam, pul dağılımı, üç kapısının önce yapılmış olması ve 62 zarının 6 noktasındaki kısmi yığını aktif hale getirecek olması…Bu kriterlerin tamamı hücum oyunu yönünde sinyal veriyor. Ancak bütün bunlara rağmen Siyahın geride bir çapası yok ve Beyazın evi çok güçlü. Siyah, dört kapısını yaparak rakibini kırmayı tercih ederse Beyazın dönüşte oynayacağı 55, 11, 54, 53, 22, 32, 31 gibi atışlar ölümcül olabilir. Buna karşın rakip bar kapısını almak suretiyle emniyetli bir oyunu seçerse Beyazın en iyi atışları 44, 33, 63, 41 gibi zarlar olacak. Bu zarlardan birini atsa dahi oyunda çok büyük favori olamayacak. Bu durum bize çok önemli bir gerçeği hatırlatıyor: Tavlada hangi pozisyon olursa olsun en temel unsur, rakibin iyi atışlarını sınırlamak, kendi iyi atışlarınızın sayısını artırmaktır. Bir takım ilkeleri ve kanunları bilerek oynamak sizi çoğu zaman doğruya yönlendirirken, rakibin kötü, kendinizin iyi atışlarını hesaplayarak oynamak her zaman doğruya yönlendirir.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *