Oyun Planı (10) Hücum Oyunu: Hücumda Şık Olmalısınız

Facebookmail

Şu ana kadar;

  • • Hücum oyunlarında kapı sıralamasının önemli olmadığını, hatta dip kapıların önce yapılmasının bir avantaj olduğunu,
  • • Çifte kırığın verdiği hareket özgürlüğünü,
  • • Hücum planı uygulamak için atak bölgesinde yeterince pul olması gerektiğini,
  • • Rakibin çapa yapmasına engel olunması gerektiğini,
  • • Rakibin sahip olduğu açık sayısı arttıkça hücum oyunu yönündeki eğilimlerin arttığını öğrendik.

Hücum oyunlarında en önemli hususlardan biri de pul dağılımınızdır. Atak bölgesinde yeterince adamınız olmasına, rakibin yeterince açığı olmasına rağmen hatta çifte kırıkla rakibi barda dans ettirme (gele attırma) fırsatı yakalayacak olmanıza rağmen daha temkinli ve ölçülü olmanız gerekebilir. Başka bir ifadeyle hücum oyunları dengeli, estetik ve şık bir pul dağılımı ile daha etkili olabilir. Daha doğrusu dengeli bir dağılım, sonraki turda atılacak iyi zarların sayısındaki artışı ifade eder.

Örnek 26:

Beyaz 150 pip
Siyah 146 pip
Beyaz 6-6 oynayacak
XGID=—-BBCbB—dD—dAe—-A-:0:0:-1:66:0:0:3:0:10

OyunPlani-26

Beyazın atak bölgesinde 9 tane pulu, Siyahın iki tane açığı var ve oynayabileceği en iyi zarlardan biri geldi. Yukarıda sıraladığımız tüm kriterleri karşılayan bir hücum fırsatı var. Dört tane altının ilk ikisi tartışmasız 13/7*(2) şeklinde olmalı. Asıl mesele son iki 6 nın nasıl oynanması gerektiği. Dikkat edin, zarları kümeleyerek oynamıyoruz. Başka bir deyişle her bir zarı tek tek düşünüyoruz. Hamle ne kadar net gibi görünse de oyun esnasında 13/7* hamlesini önce yapın sonra kalan 3 tane 6 yı düşünün.

Kendisi küçük ve içeriği büyük bu ara nottan sonra kalan son iki tane 6’ yı düşünmeye devam edelim. İlk göze çarpan alternatif 13/7*(2) den sonra devam ederek 7/1*(2) ile Siyahın ikinci pulunu kırmak. Böylece atak zonunda 11 tane pul ile başarılı bir hücumun tüm altyapısı hazırlanmış olacak. Bir şey hariç! 6 ve 8 noktalarındaki sıkıcı yığınlar. O yığınlar ile 13 ve 18 noktalarındaki çıplak kapılar,  Beyazın sonraki turda atacağı zarların yarısından fazlasının berbat bir durum ortaya çıkaracağını şimdiden garanti ediyor. Sonraki turda 6 ları nasıl oynayacağını, 21, 32, 43, 51, 52, 41 ile neler yapacağını kabaca gözünüzde canlandırabilirsiniz.

Belki Siyahın ev yapısı bu kadar güçlü olmasa idi bu atışların yaratacağı garabet durumlardan korkmaya gerek olmazdı; ancak şu durum itibariyle rakibin güçlü ev yapısı baskın şekilde ince hesap yapmayı dikte ediyor. Yine 8 deki yedeklerden biri 9 noktasında olmuş olsaydı sözünü ettiğimiz kötü atışların birçoğu ilaç gibi gelebilirdi. Başka bir deyişle her iki durumda da Siyahın iki pulunu birden kırmak kabul edilebilirdi ancak şu koşulda 1 noktasındaki rakibi kırmak hiç de mantıklı değil.

Doğru hamle 13/7*(4) ile nispeten daha esnek bir yapı kazandıran dengeli bir hücum anlayışı olmalı. Bu sayede kötü 6 lara tam bir çare bulamayacak ama 21, 32, 43 gibi atışlar büyük bir avantaja dönüşebilecek. Rakip 1 kapısında çapalanmaz ise yine 65 gibi berbat bir zar harika bir hücum atışına dönüşebilecek.

Örnek 27:

Beyaz 145 pip
Siyah 163 pip
Siyah 2-2 oynayacak
XGID=-a—CE–a–eD—aAc-bbA-A:0:0:1:22:0:0:3:0:10

OyunPlani-27

Siyah 2-2 oynayacak. İlk iki ile zorunlu olarak bardaki pulunu girdikten sonra kalan üç tane 2 ile ne yapacak? Canlı oyunda 13/11, 13/9* yaparak büyük bir hataya imza attı. Peki, neden? Her şeyden önce Beyazın 19 tane girerken kıran atışı olacak. Yani atacağı zarların yarısından fazlasında Siyahı kırabilecek. Kırılmasa dahi iki kapılı bir ev ile Siyahın, Beyazı hapsetme şansı çok zayıf. Öte yandan 5 kapısı yapılı olduğu için 13/11 hamlesi şeklen atak zonu kapsamında olsa da atağa doğrudan destek veren bir hamle değil. Özetle Siyahın içinde bulunduğu kısmen dağınık kısmen yığılı yapı atağı desteklemiyor. Şu anda Siyahın iki temel önceliğinden biri geri pullarını tahliye etmek, ikincisi de esnek bir yapıya kavuşmak.

Bu durumda iki tane 2 ile 6/4(2) yaparak dört kapısını yapması çok daha işlevsel. Kaldı son bir tane 2. Ya 18/16 yaparak Beyazın altılarının ve birlerinin gücünü azaltacak ya da 18 de kalarak 6 daki son yedeği de 4 noktasına taşıyacak. Siyahın ne yapıp edip 23 deki çapayı ileri taşıması lazım. Oradaki pulları tahliye etmeden oyunu kazanamayacağına göre 26 atış ile vurulma pahasına da olsa, ki 62 ile Beyazın 8 kapısını yapması lazım, 18 de beklemek zorunda. Yani Rakip 12 atış ile ıskalayabilir ya da Siyaha girerken ikinci bir pulunu daha geri göndermesi için ciddi sayıda fırsatlar verebilir. Netice itibari ile Beyazın sahip olduğu 24 atışın hepsi ölümcül değil.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *