Oyun Planı (9) Hücum Oyunu: Av Olmadan Ava Çıkmayın!

Facebookmail

Hücum oyunlarının başarıya ulaşması için kırdığınız pul hariç, rakibin etrafta en az bir tane daha açığı olması gerekir. Bu, rakibin tek kırığını barda oyalayarak hücum planı uygulamak olanaksız anlamına gelmez. Rakibin gerideki tek puluna karşı atak, birden fazlası için bloke etme planı uygulanması gerektiği gerçeği ile de zıt düşmez. Elbette zor anlardan kurtulmak için kıracağız, yüksek kapılarda çapalanmasına izin vermemek için kıracağız. Söylemek istediğimiz şey, rakibin açık sayısı ile atak oyunu destekleyen hamleler arasındaki doğru orantılı ilişkinin oldukça yüksek olduğu. Şimdi aşağıdaki örneklere bakarak ilişkinin boyutunu anlamaya çalışalım.

Örnek 24:

Beyaz 142 pip
Siyah 144 pip
Siyah 6-6 oynayacak
XGID=–a–CD-C–acC—dbc-B-a–:1:-1:1:66:0:0:3:0:10

OyunPlani-24

Şu aşamada 6-6 zarı ilaç gibi geldi. Siyah, hiç riske girmeden 21 deki iki pulunu güvenli şekilde kaçıp, 22 pip öne geçmenin tadını çıkarabilir. Bu hamleden sonra oyun, hem yarış hem bloklama hem de kısmen atağa meyilli bir yapıya kavuşacak. Eğer amaç oyunu kazanmak ise şüphesiz en doğru hamle 21/9(2). Bu hamle oyunu kazanma şansını yüzde 79,1 a çıkarıyor ancak yüzde 18,7 oranında daha fazla mars kazanma olasılığı da uçup gidiyor. Yüzde 3,4 daha fazla oyun kazanmak için yüzde 18,7 daha az mars kazanmaya razı olmak hiç de iyi bir ticaret değil.

Siyahın atak bölgesindeki dengeli dağılımı ve yeterli adam sayısı, Beyazın evinin yapılı olmaması, içerideki ve 14 noktasındaki açıkları ve küpün ikiye katlanmış olması daha agresif oyuna işaret ediyor. Siyah, 8/2*(2) ile kırdıktan sonra 21/15(2) ile de gerideki iki pulunu Beyaz bloğun dışına aktarması en iyi seçenek.

Burada üzerinde durulması gereken en önemli faktörlerden biri de Beyazın iki tane daha açığının olması. İçerideki açık, Siyaha kırılması durumunda atağa devam etme fırsatı verirken, dışarıdaki açık ikinci pulu bara koyma fırsatını veriyor ve onun varlığı atağa bağlanma konusunda daha teşvik bir rol oynuyor. Nitekim içerideki açığı alıp Beyazın 6 kapısına koyduğumuzda iki hamle arasındaki fark sadece binde bir hisse farkı yaratırken, 14 deki açığı alıp 13 noktasına koyduğumuzda kırma hamlesi binde 34 hata ile ikinci sıraya iniyor.

Örnek 25:

Beyaz 125 pip
Siyah 122 pip
Siyah 5-1 oynayacak
XGID=–aB-BCBC—cB-a–ccb–bA-:0:0:1:51:0:0:3:0:10

OyunPlani-25

Siyah için iki seçenek var: Ya kıracak ya da 8/3, 6/5 ile etliye sütlüye bulaşmadan bir tur daha bekleyecek. Kırmak, bir taraftan daha fazla marsla kazanmasına yol açerken, diğer taraftan daha çok marsla kaybetmesine yol açacak. Rakibin gerideki tek pulunu bloke etmenin güç olması, atağın devamını getirebilecek yeterince adamı olması, Beyazın çok güçlü olmayan ev yapısı, Siyahın halen geride pulunun olması ve ev yapısının aynı zamanda atağa meyilli oluşu, belki de en önemlisi olarak Beyazın 10 noktasındaki açığı… Bütün sinyaller her türlü riske rağmen atağı işaret ediyor.

Peki, 10 noktasındaki açık olmasa idi ne olurdu? 10 noktasındaki Beyaz pulu ortanoktaya alarak ipucu yakalamaya çalışalım.

Örnek 25a:

Beyaz 128 pip
Siyah 122 pip
Sıra Siyah’ta. Küp kararı?
XGID=–aB-BCBC—dB—-ccb–bA-:0:0:1:00:0:0:3:0:10

OyunPlani-25a

Analiz sonucunda da görüldüğü gibi referans pozisyonda binde 74 hisse kaybı yaratan kırmama hamlesi, şimdi sadece binde 21 hisse kaybı yaratan bir hamleye dönüştü. Sonuç itibariyle açığı kaldırınca kırmamak doğru olmadı ancak kırmak ile kırmamak arasındaki makas daraldı. Bu durum 10 noktasındaki Beyaz açığın, kırma hamlesinin doğruluğunu ne kadar perçinleştirdiğini ispatlamaya yetiyor.

Peki, Beyazın 10 noktasındaki açığı 9 noktasında olsa ne olurdu?

Örnek 25b:

Beyaz 124 pip
Siyah 122 pip
Sıra Siyah’ta. Küp kararı?
XGID=–aB-BCBC—cB–a-ccb–bA-:0:0:1:00:0:0:3:0:10

OyunPlani-25b

Bu durum Siyahın ofansif gücünü artırıyor. Yani eskiden sadece 62 ve 63 ile toplamda 4 atış ile dört kapısını yapmaya katkı sağlayan o pul, şimdi 52 ve 53 ile dört kapısını, 63 ve 64 ile üç kapısını yapabilir. Başka bir deyişle, 8 atış ile çok etkili olabilir. Bunun haricinde Siyahın olası iki ile kaçma hazırlığını da sabote edebilir. Siyah açısından ise 10 noktasındaki pul sadece 63 ile kırılabilecek durumda iken şimdi 53 ve 62 ile kırılabilir duruma geldi. Özetle o pulun bir hane yaklaşması bir taraftan tehdidi artırırken, diğer taraftan ikinci pulu kırma şansını artırıyor. Her iki etki de Siyahın atak oynaması yönündeki teşviği artırıcı yönde etkiye sahip. Dolayısıyla kırmama hamlesinin daha çok hata içermesi gerekir ki yukarıdaki analiz sonuçlarında da görüleceği üzere ikinci sıradaki hamle binde 140 ile büyük hata içeren bir hamleye dönüştü. Referans pozisyonda binde 74 hata veren hamle, açığın bir pip öne gelmesiyle birlikte binde 140, yani yaklaşık iki kat hatalı geldi. Bu da hücum oyunlarında bir pip hareketin bile be kadar büyük hisse farkı yaratmaya yettiğini ve bu oyunların ne kadar değişken olduğunu gösteriyor.

Netice olarak sadece “Bir tane daha açık var mı?” sorusunu “Var ise nerede? Ne kadar fırsat sunuyor? Ne kadar tehditkar?” soruları ile harmanlamamız gerekiyor.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

3 thoughts on “Oyun Planı (9) Hücum Oyunu: Av Olmadan Ava Çıkmayın!”

  1. Örnek 24 için : 21/15 (2) – 13/7 (2) tüm olasılık hamleler içinde en güzeli bence . Rakip oyuncunun da tavla oynama seviyesi , tavladaki konumlanma kadar önemli midir sizce? Bir ustayla oynuyorsam farklı ortalama bir oyuncu ile oynuyorsam farklı olabilir seçimlerim…

  2. Berna Hn. yorumuna cevap olarak,

    Bence herkesle bir ustayla oynuyormuşçasına oynamak gerekir. Aksi halde hiç ummadığınız kişilerden hiç umulmadık maç kaybetmeler sürpriz olmaz 🙂

    21/15 (2) – 13/7 (2) hamlesi rakibe atak ve toparlanma fırsatını beraberce vereceğinden önemli bir hata olur.

  3. Merhaba,

    Bütün analizler iki tarafın da en üst düzeyde oynadığı ve eşit seviyede oyuncular olduğu varsayımıyla yapılmaktadır. Tavsiyem önce bunu öğrenmek ve yeterince uygulamaktır. Bunu yapabilmenin psikolojik gereği de kendine karşı yarışma alışkanlığı edinmektir. Böylece rakibi yenmekten ziyade doğru hamleyi yapma alışkanlığı yerleşecektir. Eğer tavlayı çok oynuyorsanız uzun vadede en karlı yol bu olur.

    Bütün bunlar aşıldıktan sonra belki ilerde oyunu rakibe göre adapte etmek düşünülebilir. Bunu da daha çok kazanmak zorunda olan profesyonel oyuncular için tavsiye ediyorum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *