Oyun Planı (6) Hücum Oyunu: Özgürlüğün Tadını Çıkarın

Facebookmail

Geçen yazımızda atak oyunun en temel ilkelerinden biri olan dip kapıları önce yapmanın çoğu zaman bir avantaj olduğundan söz ettik. Rakibin iki kırık pul ile barda olduğu pozisyonlar ise oyunda en özgür olduğunuz istisnai anlardan biridir. Artık “ya dört cihar atıp, pullarını girip, bir de beni kırarsa” tabularınızı yıkmanız gerekiyor. Bırakın 1/36 = %2,78 ihtimalle girip kırabiliyorsa kırsın, kalan yüzde 97,22 size çalışıyor! Özetle hücum oyunlarında bilmeniz gereken ikinci temel ilke rakip çift kırıkla bardayken özgür oynamanız gerektiğidir.

Sözünü ettiğimiz özgürlük çoğu zaman ortanoktadan iki kapı yapıcı pulu yayarak dış sahaya indirmek anlamına geliyor. Ancak rakip tarafındaki bir çapayı serbestçe kırmak da bu özgürlüğün içinde düşünülmeli.  İlki tam özgürlüğü ikincisi temkinli bir özgürlüğü ifade ediyor da diyebiliriz. Ortanoktadan kapı yapıcıları inerken yine de rakibin ev yapısı, gerideki pullarınızın durumu, küpün konumu, rakip kırık pullarından birini girdiğinde tekrar kıracak adamınızın olup olmadığı gibi temel kriterleri dikkatle gözden geçirmeniz gerekir.  Başka bir deyişle rakip dört kapılı bir eve sahipken özgürlüğün tadını çıkaracağım diye elinizdeki oyunu verebileceğinizi de unutmayın.

Örnek 16:

Beyaz 145 pip
Siyah 122 pip
Siyah 4-3 oynayacak
XGID=b-BB-BC-A—cD—c-c-bb-A-:1:-1:1:43:0:0:3:0:10

OyunPlani-16

Tavla oyunu bir tür ticarettir. Girdiğiniz risk ve getiri arasındaki dengeye bakmanız gerekir. İşletme literatüründen biliyoruz ki “Yüksek risk yüksek getiri, düşük risk düşük getiri sağlar.” Aynı mantık burada da geçerli.

Bu pozisyonda rakibin atacağı dört cihara önlem alarak çok büyük hata yapmazsınız;  ancak ticari dengeleri gözardı etmiş olursunuz. Eğer küp katlanmamış olsa idi yukarıdaki alternatif hamleler ve tabloda yer almayan diğerleri, kabul edilebilir hata sınırları içinde olurdu. 24 noktasındaki pulun sıkışma tehdidini daha ciddi düşünmemiz, 8 deki pulun dört ciharla kırılma riskini öncelikli düşünmemiz gerekebilirdi. Siyah hamlesini tamamladıktan sonra Beyaz, 11 veya 44 atamazsa Siyahın katlama teklifini pas geçmek zorunda kalacaktı. Bu gerçek ışığında Siyahın 8 deki pulu kaçarak gerideki pulunu 20 noktasına taşıması yerinde olurdu. Nasılsa küp/pas aşamasına gelmiş bir oyunda 8 deki pulu öylece bırakması da ucuz kahramanlık olurdu. Buraya kadar ki yorumların limitsiz oyundaki Jacoby kuralına dayandığını da hatırlatmamız yerinde olur. Bilindiği üzere bu kural gereği marsların sayılabilmesi için küpün katlanmış olması gerekiyor.Dolayısıyla bir çok maç skorunda aslında katlama teklif edilmeden marsa gidilmesi gereken (Too Good To Double) bu pozisyon, limitsiz oyunda katlama teklif edip bir puanı haneye yazdırmayı gerektiriyor.

Netice itibariyle fiili durumda oyun 2 ye katlanmış ve mars sonucu elde edilecek 4 puan için 36 da birlik riske katlanmak durumundasınız. Bu durumda en doğru hamle ortanoktadan iki pulu aşağı inerek dört kapısını yapacak alternatiflerin sayısını artırmak.

Örnek 17:

Beyaz 162 pip
Siyah 104 pip
Siyah 3-1 oynayacak
XGID=bBBBBAB—A-dA—bbeA—A-:1:-1:1:31:0:0:3:0:10

OyunPlani-17

Ya kırılırsam! En iyisi biraz emniyetli oynayayım artık! Bu ve benzeri düşünceler atağa kalkmış oyuncunun beynini kemirir durur. “Şansımı çok mu zorluyorum?” sorusu kafa karıştırmaya devam eder. Steve Sax, “Korkakça oynuyorsanız, tavlada kazanamazsınız” diyor ve Los Angeles daki klubümüzde bir deyiş var diye ekliyor: “Korkuyorsanız, evde kalın! ”

Siyah, yukarıdaki düşüncelerle rakibinin beş kapısını almayı yeğledi. Oysa atak oyunun çoğu zaman en temel ilkelerinden biri, bir kez atağa başladınız mı, artık atağa konsantre olmanız gerektiğidir. Yukarıdaki örnekte olduğu gibi 36 da 1 gerçekleşme şansı olan dübeşten korunmanıza gerek yok. Rakibin bardaki iki kırığı yeterli özgürlüğü veriyor ancak evinin oyun başındaki hali ile  durması da bu özgürlüğü katmerliyor. Oyun bu aşamaya kadar gelmiş ve artık dönüşü yok. Yapmanız gereken beş kapısını bir an önce almak. Bunun için de ortanoktadaki pulu aşağı inerek 5 kapısını yapan atışların sayısını 16 dan 26 ya çıkarmak. 13/9 hamlesi sadece 5 kapısını yapan atışların sayısını artırmıyor, aynı zamanda Beyazın atacağı 55 haricindeki herhangi 5 e karşı,  beş kapısına çapalanmasını engelleyecek bir görev üstleniyor.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *