Oyun Planı (2) Yarış mı? Bloke etmek mi?

Facebookmail

Önceki bölümde tavlada oyunun üç şekilde kazanılabileceğinden söz ettik ve bunları üç temel oyun stratejisi olarak tanımladık: Yarış, bloke etme ve atak. Biraz daha özüne indiğimizde yarış, karşımıza en temel strateji olarak çıkar. Neticede rakibi bloke de etseniz, atağa da maruz bıraksanız pulları ilk toplayan oyunu kazanacaktır. Bu çerçeveden bakıldığında bütün planlar nihayetinde yarışa dönüşecektir.

Strateji, oyunun nasıl bir kurgu içinde kazanılacağını gösteren bir yoldur. Ve oyun esnasında pozisyona bakınca kurgunun birinci aşamada ne olabileceğine, ikinci aşamada nelere dönüşebileceğine karar vermek ise işin maharet isteyen boyutunu oluşturur. Bloke etmeye yatkın bir oyun, gelen zar ile birlikte bir anda atağa, atağa dönük bir oyun bir anda yarışa dönüşebilir. Her üç planın da oyun içinde her an birbirine dönüşebileceğini söyleyemeyiz; ancak alternatif planlara dönüşebilen bir oyun kurgusunun çoğu zaman ilk tercih olması gerektiğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

Bu yazımızda birinci aşamada kalmayı tercih ederek aşağıdaki örnekler yardımıyla rakibi bloke etmek mi? Yarışmak mı? Sorularına yanıt arayacağız. Aslında daha önce “Yarışta öndeyseniz, yarışın” başlıklı yazımızda temel yarış felsefesini verdik. Bu bölümde ise konuya stratejik seçim boyutu ile yaklaşacağız.

Örnek 4:

Beyaz 136 pip
Siyah 115 pip
Siyah 2-2 oynayacak
XGID=—BbCC-C—cD—-ccb-b—:0:0:1:22:0:0:3:0:10

OyunPlani-4

Siyah 2-2 oynayacak ve düz oyun mantığı ortakapıdan 2 pulu inerek Beyazı bloke etmeyi dikte ediyor. Oysa hem yukarıda ve hem de daha önceleri sık sık belirttiğimiz gibi oyunun ana teması yarış ve açık ara önde olduğunuz bir oyunda A planı çoğu zaman yarış olmak zorunda. Önde olduğunuz bir yarışta rakibi bloke etmek için uğraşmayın, bırakın kaçsın ve kaçtığına sevinin. Orta uzunluktaki rakiple kontağın kalmadığı bir yarışta yüzde 10 luk bir liderliğin sizi, kabaca yüzde 75 favori yaptığını daha önce belirtmiştik.

Rakibi bloke eden her kapı, sahip olduğunuz bir değerdir ve her değerin öteki yüzü bir yükümlülüktür. Nasıl mı? Rakip çapanın önündeki her kapının açık bırakmadan temizlenmesi gerekir. Öyle ki çoğu küp kararında rakibiniz temizlemeniz gereken kapı sayısını, açık yakalama umudunu artıran pozitif bir değer olarak algılayacaktır.

Bu pozisyonda Siyah 21 pip önde ve hamlesini tamamladıktan sonra 29 pip önde olacak. Rakibin sahip olduğu ileri çapadan dolayı marsla kazanma ihtimalinin düşük olduğu böyle bir pozisyonda Siyahın 13/9(2) ile başına yeni bir dert açmasının hiç gereği yok. Şu anda yapması gereken tek iş, en geriden başlamak suretiyle kontağı tamamen keserek pullarını güvenli şekilde evine taşımak. Bu durumda en iyi hamle 13 noktasındaki dört pulu da 11 noktasına inmesi. Böylece 11 noktasında açık bırakmak zorunda kalsa bile bu, Beyazın doğrudan vurabileceği bir açık olmayacak. Öte yandan 13/9(2) den sonra yedeksiz kapılarla oyuna devam etme riskinden ve taktik hatasından kendisini kurtarmış olacak.

Şimdiki konumuz olmamakla birlikte Siyahın, atıştan önce küpü kaçırdığının da altını çizmek isteriz. Eğer Siyah katlama teklif etmiş ve Beyaz da kabul etmiş olsa idi rakibi bloke etmeye yönelik hamle oyunun değerinin yükselmesi ile doğru orantılı olarak daha büyük hata olurdu.

Örnek 5:

Beyaz 89 pip
Siyah 88 pip
Siyah 5-3 oynayacak
XGID=-A-BBbCCBB——a–abcbbb-:0:0:1:35:0:0:3:0:10

OyunPlani-5

Siyah yine favori ve hamlesini tamamladıktan sonra da 9 pip önde olacak. Genel bir ilke olarak ise yarış stratejisinde tahliye işlemi, en gerideki pullardan itibaren başlar. Bu durumda Siyahın 9 noktasını güvenli boşaltması için iyi bir fırsat var. Diğer boyuttan bakıldığında ise Siyah, en iyi hamlesini dahi yapsa rakibin minimum yüzde 33 kazanma şansı var. Bu ciddi bir oran ve rehavete kapılmadan dikkatle oynanması gerekiyor.

Beyaz, nispeten daha dengeli bir dağılımla içeri girmiş ve şu anda en acil ihtiyacı gerideki pullarını kaçmak. Aksi durumda pullarını dip noktalara gömerek pip israfı yaratacak. Siyahın ise işgal edilmiş 5 kapısından dolayı içeriye yakışıklı bir dağılımla girme şansı zayıf ve kalabalık görüntüsüne rağmen sadece üç tane kapısı var. Bu durumda Siyahın sahip olduğu dörtlü blokajı bozmaması ve yakalaması muhtemel bir açığa karşı durumunu sağlamlaştırması lazım. Biliyoruz ki sıralı dört kapı göründüğünden daha fazla bir anlam taşıyor ve bu sahip olunan bu değerin en azından bu turda korunması yerinde bir karar olacak. Siyahın yapması gereken şey, içeride yapılanmak ve en az israfa yol açacak şekilde pullarını evine taşımak olmalı. Başka bir deyişle plan, yarış temelli blokaj olmalı. Bu durumda 6/1 ile bir kapısını almak ve 7/4 ile içeri girmek en iyi seçim. 9 noktasını alelacele boşaltarak Beyazın önünü açmak hata olacaktır.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *