Ablukaya Alma (1) Duvarla Rahat Olur

Facebookmail

Çıkmayan candan ümit kesilmez misali nihayet o an geldi ve fırsatı değerlendirerek rakibinizin toplama aşamasında verdiği açığı kırdınız. Gönül ister ki rakibi bloke edebilecek sıralı altı kapınız (Full Prime, Tam Duvar, Tam Blok) olsun. Bu tarz fırsatları yakaladığımız an genellikle dağınık bir yapıda olduğumuz andır. Bazen duvarı tam örmeye başlamışken, bazen duvarları yıkmak zorunda kalıp düşük noktalara pullarımızı yığmışken, bazen tam mars olacağım herhalde derken, nadiren de hazırlıklar tamamlanmış misafiri beklerken ele geçer bu fırsat.

Öncelik elbette rakibin ele geçirdiğimiz belki de son pulunu bloke etmek. Şimdi en ideal durumdan başlayarak hazırlıksız yakalandığımız pozisyonlara doğru giderek pul oyunlarında dikkat etmemiz gereken taktik ilkeleri gözden geçirelim. Esasında ablukaya alma oyunlarında aşağıda açıklayacağımız tüm taktiklerin arkasındaki temel düşünce tüm hamleleri acele etmeden ve emin adımlarla oynamaktır.

Bu tarz oyunların doğası gereği küpün, Beyaz tarafından daha önceden katlanmış olduğuna dikkat ediniz.

A.Duvar tam olarak hazır ise aşama aşama öne doğru taşıyın

Tam duvar demek, 12 tane pulunuzun kullanılmış olması ve geriye oynayabilecek 3 tane yedek pulunuzun kalmış olması demek. Bu üç pul ile yapmanız gereken ilk iş duvarın önündeki ilk kapıyı yaparak, duvarı bir aşama öne taşımak olmalıdır. Bir kapıyı yapmanın en hızlı yolu ise o kapıya yatmaktır. Daha sonraki aşamada ise yatık pulunuzun üstünü kapatarak söz konusu kapıyı almak ve örnek pozisyona göre 1 kapısını da yaparak rakip için okulları tatil etmektir (Close Out).

Örnek 1:

Beyaz 38 pip
Siyah 93 pip
Siyah 4-3 oynayacak
XGID=-a-BBBCBB-AA———–ed-:1:1:1:34:0:0:1:0:10

Abluka-1
Yukarıdaki pozisyonda Siyah için büyük hatalar içermeyen değişik alternatifler olmasına rağmen 4-3 zarı ile en doğru hamle 2 kapısına yatmak olacaktır. Siyah vurulsa bile hiçbir riski yok. Aynı şeyi başarıncaya kadar tekrar tekrar denemeli. Bu durumda 4 ile 6/2 yaparak yattıktan sonra gelecek turda en fazla kapatma olanağı veren hamlenin 10/7 olduğu aşikar.

Eğer attığınız zar ile duvarın önündeki ilk kapıya yatmanız imkansız ise bir sonraki turda size bu imkanı sunacak bir hamleyi tercih edin. Bunun için de yedek pullarınızdan en az bir tanesi yatmak istediğiniz noktadan 6 pip veya daha aşağısı bir yerde bulunmalı. Bunları yaparken de yedekleri ayrı noktalarda tutarak oyununuzu çeşitlendirmeyi ihmal etmeyin.

B. Duvar henüz hazır değilse ve rakibin kaçma tehlikesi çok zayıf ise duvarı arkadan tamamlamaya çalışın

Örnek 2:

Beyaz 38 pip
Siyah 102 pip
Siyah 6-2 oynayacak
XGID=-a-BCBBB—BA-A——–ed-:1:1:1:62:0:0:1:0:10

Abluka-2
Eğer rakibin kaçma tehdidi güçlü değilse ve prime tamamlanmadı ise bu kez duvarı örmeye arkadan başlayın.

Örnek 2 de duvar henüz tamamlanmamış. Rakip 6-1 jokeri ile kaçmayı deneyebilir ancak; bu olasılık 2/36= %5,5. Önemsenmeyecek bir ihtimal değil ancak; çok güçlü bir ihtimal de değil. Beyazın kaçışını engellemenin en sağlam ve güvenilir yolu, onu altı kapının arkasında bloke etmek. Bunun için de risk almak kaçınılmaz. 4/2 ile 2 kapısına yatmak ve Beyaza 11 atış ile vurma ve 6 ile duvarın arkasına sıçrama fırsatını vermek hata olur. Şu durumda Siyahın kaldıramayacağı tek şey kırık pul ile barda olmak. Bu yüzden bu tarz pozisyonlarda duvarı arkadan tamamlamaya çalışmak çok daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Bir düstur olarak bir kapıyı yapmanın en hızlı yolunun o kapıya yatmak olduğunu biliyoruz. O halde 6 ile doğru hamle 14/8 yaparak 8 noktasına yatmak olmalı. Kalan 2 ile 2 kapısına yatmayı elediğimize göre dış sahadaki pullardan biri ile oynamamız lazım. Doğru çözüm için de yine rakibin atacağı en iyi zara yani 6-1′ e ve 2 kapısını almamızı sağlayacak çeşitliliğe odaklanmamız lazım. Bu amaca en iyi hizmet eden hamle ise 11/9 dur.

Örnek 3:

Beyaz 38 pip
Siyah 85 pip
Siyah 5-1 oynayacak
XGID=-a-BDBBC-A-A———–ed-:1:1:1:51:0:0:1:0:10

Abluka-3
Örnek 3 de ise rakibin kaçma olasılığı yine benzer şekilde zayıf ancak; bu kez Siyahın duvarı güvenli bir şekilde geriden tamamlama şansı çok zayıf. Bu durumda 5 ile şimdi yatmaz ise 2 kapısını alma şansı gittikçe zayıflayacak ve 2 kapı olmadan içeriye dengeli bir dağılımla gireceğinin ve rakibi bloke edebileceğinin garantisi yok. Arka arkaya 2 kapısı olmadan atacağı büyük zarlar sıkıntı yaratacak. Rakibin kaçtığı anda favori olacağı bu pozisyonda duvarın öne doğru tamamlanmasından başka seçenek yok. 5 ile 2 kapısına yatmaya karar verdiğimize göre 1 ile de 4/3 yaparak yığını azaltmak ve 2 kapısını alacak çeşitliliği sağlamak doğal sonuç olur.

C. Rakip duvarın sınırında ise vurun

Örnek 4:

Beyaz 37 pip
Siyah 100 pip
Siyah 5-3 oynayacak
XGID=–aBCBBB–AB–A——–ed-:1:1:1:35:0:0:1:0:10

Abluka-4
Rakip, özellikle 5 ya da 6 ile kaçabilecek durumda ise önceliği gözden geçirin. Bu durumda 5 veya 6 çıkışını bloke edemiyorsanız ve açık bırakma pahasına da olsa vurabiliyorsanız vurun. Hatta bazen çift atınca kapıların yerini değiştirip vurmak da gerekebilir. Vurmak;

• Rakibimize gele atma şansı verip kımıldatmama imkanı elde etmek demektir,
• Eğer kapılarımızı 6, 5, 4 … diye sıralı almış isek rakibin duvardan aşmakta kullanabileceği çoğu yüksek zarı öldürmek demektir,
• Rakibin duvarı aşmak için başarması gereken adım sayısını arttırmak demektir, yani kırığını belli bir ihtimalle bardan girecek, girdiği nokta duvarın dibi değilse belli bir ihtimalle oraya ilerleyecek ve yine belli bir ihtimalle duvarı aşacak zarı atıp gidecek,
• Zaman kazanmak demektir,
• Açık vermenin nispeten güvenli bir yoludur, eğer bir açık vereceksek ve rakip de bunu kıracaksa, kaçışını duvardan atladıktan sonra bir kırık ile kolaylaştırmak yerine duvarı atlamayı başarmadan öncesinde kırılmak kaçan pulu yolda tekrar karşılayabilmek açısından daha yararlıdır,
• Rakibin yarışta gerilemesi demektir.

Örnek 4 de Beyaz, duvarın tam sınırında ve her an 6 atarak kaçabilir. Bu girişimi engelleyecek en etkili hamle Beyaz pulu kesinlikle kırmak. Bu durumda doğru hamle şüphesiz 10/2* olmalıdır. Peki bar kapısını bozmak zorunda kalacağımız 41, 51, 65 gibi zarlarda ne yapmalıyız? Yanıt yine kırmak. Bar kapısını bozarak birden fazla açık verme pahasına da olsa bu pozisyon itibari ile oyunu çevirmenin başka yolu yok. Bu tarz pozisyonlarda zaman zaman çift zarlarda da kapıların yerini değiştirerek kırmak yine en akılcı yol olacaktır. Örneğin Siyahın 4 noktasındaki yedek pulu bar kapısında olsaydı ve Siyah 11 atmış olsa idi, 3 kapısındaki iki pulu 2 noktasına kaydırıp vurmak yine en doğru tercih olacaktı.

Atila Malçok, Sabri Büyüksoy

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

7 thoughts on “Ablukaya Alma (1) Duvarla Rahat Olur”

  1. Elinize sağlık. Son paragrafın ilk kısmı en iddialı ve en zor kısım aslında (bar kapısını bozmak zorunda kalarak kırmak). bu açıdan onunla ilgili verilen örneğin de rollout ile ispat edilmesi bence daha faydalı olacaktır. Şahsen o tür zarlarda yapabiliyorsam rakibi dışardan kontrol altına almayı tercih ediyorum. yani, rakip 61, 62,63,64, 65 gibi zarları atarsa benim de onu dışarıda kırabilme ihtimalimi artırabilecek “kapsama” oyunu oynuyorum.

  2. bir faktörü göz önünde bulundurmadan yorum yaptığıma karar verdim; rakibin evinin yıkılmış durumda olması. Siyah’ın 41 gibi bir zarla 7/2 hamlesini yapıp beyaz’ı vurması halinde beyaz onu 12/36 ihtimalle geri kırarsa siyah 32/36 gibi yüksek bir ihtimalle içeri girecek, ve zarının diğer yarısında ya bir toparlanma hamlesi ya da eğer biraz daha şanslıysa beyaz’ı geri kırma hamlesi yapabilecek. bunun kümülatif olasılığı %30 yapar. diğer yanda ise beyaz 11/36 ihtimalle dışarı çıktıktan sonra siyah onu dışarıda bekleyen ihtiyati 2 pulundan biriyle kabaca %70 ihtimalle bile kırabiliyor olsa dahi bu senaryonun kümülatif olasılığı %21 den daha fazla olmayacak. sonuç; beyaz’ın pulunu kırma kararında rakibin evini göz önünde bulundurmalıyız. hatta bunun ispatı için şu rollout’u öneriyorum: son pozisyonda beyaz’ın evindeki 2 ve 1 hanesinde bulunan 5 adet fazla pulun yerini değiştirerek beyaz’a fazladan 2 tane daha kapı verelim, siyah’a da 41 zarını verip rollout çalıştıralım. aradaki farkı görelim. saygılar.

    1. Bülent Bey merhaba,
      Yanıtlama konusunda biraz geç kaldık kusura bakmayın.
      Sizin de elinize sağlık. Çok güzel bir noktaya temas etmişsiniz. Adeta yazıyı tamamlayan açıklamalarda bulunmuşsunuz.
      Esasında yazının orijinal taslağında söz ettiğiniz kısım vardı ama iki nedenden dolayı çıkarmak durumunda kaldık:

      1) Biliyorsunuz bu tarz blog yazılarının kısa ve net olması gerekiyor. Aksi durumda okuyucu için sıkıcı olabiliyor ve bir seferde çok şey vereyim derken hiçbirşey veremediğiniz bir tablo ile karşılaşıyorsunuz.

      2) Malumunuz tavlada genelleme yapmak çok riskli. “Yarışta öndeysen, yarış” gibi bir klişede bile “gerideysen de yarış” temalı binlerce pozisyon var. Hal böyleyken zaten ” rakip duvarın sınırında ise kırın” ın kendisi bir genelleme iken bir de karşılıklı kapı sayılarının durumuna ve küpün konumuna göre ilave bir gelleme daha yapmaktan kaçınarak “bu pozisyon itibari ile….” deyip, vurguyu sadece ilgili pozisyonun ve “duvar dibinde ise vurun” taktiğinin üzerinde tutmak istedik.

      Yaptığımız rollout sonuçlarını da paylaşalım:

      1) Yukarıdaki orijinal örnekte 4-1 ile vurmak birinci sırada

      2) Beyaza söylediğiniz tarzda 3.kapıyı verince kırmak yine 1. tercih ancak 14/13, 10/6 hamlesi de sıfır hata içeriyor.

      3) Beyaza söylediğiniz tarzda 4. kapıyı verince 10/6, 4/3 birinci sırada, kırmak -0,065 hisse kaybı ile 3. sırada

      4) Beyaza 4. kapıyı verdiğimiz aynı pozisyonda küpü merkeze alınca kırmak -0, 045 hisse kaybı ile 5. sırada

      Yine Beyaz 4 kapılı iken ve yine küp 2 de iken 65 ile 14/8, 7/2 yaparak kırmak -0,024 hata ile 2.sırada yer alırken, 51 ile 7/6, 7/2 yaparak kırmak 1.sırada

      Özetle kırmak çok güçlü bir hamle olmasına rağmen sizin de çok güzel açıkladığınız gibi kırmadan önce rakibin ev yapısına dikkatle bakmak gerekiyor ve ilave olarak 4. kapıdan itibaren girdiğiniz riski ve elde edeceğiniz getirinin hesabını çok iyi yapmanız gerekiyor. Nitekim 41 ile kırmak -0,065 hata verirken 65 ile benzer şekilde rakibe çifte kırış olanağı veren kırma hamlesi sadece -0,024 hata içeriyor. 51 ile doğrudan atışa maruz tek atış bırakarak kırmak ise birinci sırada yer alıyor.

      Bütün bunlardan daha önemlisi ise düşüncelerinizi bizimle paylaşmış olmanız. Tekrar ellerinize sağlık. Teşekkür ederiz.

  3. Elinize sağlık,gerçekten faydalı oldu bu yazı.Genelde ben taşlarım dağınık haldeyken oyunu kaybettim diye herşeyi bırakırdım.Şimdi mücadele etmek gerektiğini anladım.Teşekkürler

  4. Oncelikle, Bilgisayar analiz islemlerini hangi programla yapiyorsunuz. ve eger programdan yardim almayip turnuvada olsaydiniz 2. maddede yazdiginiz oyunu nasil oynardiniz.

    2) Beyaza söylediğiniz tarzda 3.kapıyı verince kırmak yine 1. tercih ancak 14/13, 10/6 hamlesi de sıfır hata içeriyor.

    demissiniz.

    Ben 10/5 oynardim, program ne oran vermis bilmiyorum. Savunmada kalip sadece 66 zarina teslim olurum. 1/36. eger 7/2 ile kirilirsa 61,62 ve 52 zarlari 6/36 ile bizi zor durumda birakiyor. Ozelliklede 14/13 10/6 nin sifir hata icerdigini soylemissiniz. 10/6 tamam ama 14/13 yaparsak. rakip 66,65 zarlari ile 3/36 ile kurtariyor. 14/13 yapmasak cikisi 1/36.
    ayrica 14/13 yaparak rakibin 64 zarini kirma olasiligimizi azaltiyoruz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *