Beşiktaş Tavla Grubu Toplantısı ‘ndan Enstantaneler

Facebookmail

Geçtiğimiz Cuma gecesi Beşiktaş Tavla Grubu toplantısında güzel enstantaneler yakaladık. Öncelikle Erhan Doğrusöz ‘ü WBF Türkiye Büyük Final şampiyonluğundan dolayı kutlamak istiyorum. Beşiktaş Tavla Grubu olarak da Türkiye ‘nin elit oyuncularını toplamakta önayak olduğu için teşekkür ediyorum.

Ayrıca Erhan Yenişen ve Caner Kalafatoğlu maç kayıtları yaparak geceye katkıda bulundular. Aşağıda kimisi benim maçlarımdan kimisi de efsane Zafer Taş ‘ın güzel anlatımıyla gündeme getirdiği kendi maçlarından enstantaneler. Her birine birkaç satır yazarak birazcık da olsa yorumlamak istedim:

22_03_2013-01

Yukarıdaki 2-2 üzerine çok düşündüm, ana temayı yakaladım ancak ana temayı oluşturan vuruşu yaptıktan sonra savsaklayınca bitirişten kaybettim. Bu pozisyonu orada çok tartıştık ancak o sırada vuruş teması yerine etliye sütlüye karışmayan ve kapıları oynatmayan temanın doğru olacağını düşündü çoğumuz. Bunun sebebi de rakibimin bir sonraki hamlede 4-4 atarak oyunu kazanmak üzere büyük avantaj sağlamış olmasıydı. Bu psikolojik faktörlere aldanmayıp DMP (Alan Galip) oyunlarında rakibi bara kırarak koymanın yarışta sağlayacağı avantajı takdir etmek gerekiyor. Ayrıca tek pulu bloklamak tematik olarak da doğru olmuyor çoğu zaman. 2-kapısına vuruşlarda da birdenbire 1..3 bandındaki vuruş sayısını 11 ‘e çıkararak DMP ‘de hatayı arttırıyoruz. Doğru hamle yapılınca sadece bir joker zar kalıyor o da 4-4. Onda bile rakibin 5-kapısındaki boşluktan dolayı Siyah ‘ın yarış şansı sürüyor. Diğer dört ile girişlerde en az iki pulun atış menzilinde kalınıyor.

22_03_2013-02

Aynı oyundan daha önceki bir enstantane de yukarıdaki 2-2. Burada uzunca düşünüp doğru temayı ve en doğru iki hamleden birini yakalamışım. Vurup sendeletiyor ve çift vuruş şansını azaltmak için 2’leri çiftleme (duplication) yoluna gidiyoruz. İkinci doğru hamlede ise 2-kapısına yatışı örtecek pulları arttırmaya çalışıyoruz. DMP (Alan Galip) oyunu, marslar anlamsız. Dolayısı ile ileri gidiş hücum oyununda istediğimiz oyun kaybına yolaçmayacak riskleri alabiliriz. İki kırıkla dahi kalsak hala rakibin 1-kapısına çapalanıp çift çapa ve yedek pul ile pullarını nakletmeye çalışacak olan Beyaz ‘ı tekrar kırmamız mümkün olabilir. Hatta şansımız yaver gider biraz daha kırılırsak 1-4 geri oyunu bile oynayabiliriz. Eğer bu geri gidiş senaryosu gerçekleşmezse bu sefer 5-Duvar (5-Prime) elde etme şansımız gerçekleşir ve rakibin geleleri olduğu sürece kendi pullarımızı taşımaya devam ederiz.

22_03_2013-03

Zafer Taş ‘ın bilgisayara karşı oynadığı maçlardan birkaç enstantane. Yukarıdaki bir referans pozisyonu sayılabilir. Küp çekmemekle çekince pas geçmenin arasında 0,028 fark var. 7 tane zar haricinde Beyaz üçlü bloktan aşabiliyor. 11 tane dört var ki bunlardan 4-4 çok iyi, diğerleri de problemlerin en büyüğünü çözüyor. Burada 75/25 gibi bir oyun kazanma oranı dağılımı var ancak marsların dağılımı 42/2 gibi yani arada yüzde kırk fark var. Bu kadar mars fazlası da devam etmeyi mantıklı hale getirebilir.

22_03_2013-04

Aynı pozisyonun devamında yukarıda Siyah 8 küpünü düşünüyor. Burada Beyaz nasıl olur da alabilir diye konuşmuştuk. Bilgisayara göre daha Siyah ‘ın küp çekmesinin vaktine çok az daha kalmış bile. Buradaki anahtar düşünce ise marsların çok düşük olması. Siyah ‘ın 5-kapısı boş olduğu için eğer kendi 5-kapısındaki açığını kurtarabilirse daha sonra her zaman oyunda olacak ve maç sayısı için küpü elinde bulunduracaktır. Küpü elinde tutmanın ve mars olma ihtimalinin azlığı bu pozisyonu güçlü kılıyor.

22_03_2013-05

Yukarıdaki pozisyon canlı bir maçtan. Burada Siyah daha önce Too Good durumundan erteleye geldiği küpü artık şimdi yollamayı düşünmüş. Siyah ‘ın girdiği durumlarda hali kötü değil ancak giremediği durumlarda başına kötü şeyler gelebilir. Nitekim bu maçta Beyaz bu küp neticesinde dört sayı alarak maçı kazanmış. Bunun gerçekleşmesi için iyi bir iki hamlelik senaryo yeterli olmuş. Küp gönderirken çok kısa bir vadede durum ters ya da maçı riske atacak hale geliyorsa dikkatli olmak lazım.

22_03_2013-06

Bu poziyon da referans pozisyon gibi ancak bu sefer küpü akmak ile pas geçmek arasında dengeli. Siya 28 zar ile vuruyor, Beyaz ‘ı selahiyete erdiren tek zar ise 6-5. Yani Beyaz ‘ın ilk planda vurulmadığı 8 zardan 6 ‘sı yine Siyah ‘ın önünde kalıyor. Bunlara minimum 1/3 vurulma ihtimali verirsek 6 zardan 2 ‘sini Siyah ‘a vuruş yazabiliriz. Böylece Siyah ‘ın orjinal pozisyonda vuranlarına eklendiğine 30 zar eder. Bunlardan bazı 1 girişleri ve sonrasındaki kaçışlara tenzilat yaparsak olay 77/23 kazanma ihtimallerine indirgenmiş. Beyaz ‘ın küp alma noktasını üşenmeyip hesaplarsak %24 gibi bulacağız muhtemelen (Kontrol ettim hakikaten öyle). İşte dünyanın zirvesindeki birkaç oyuncu maç esnasında saatin verdiği imkanlar ölçüsünde bunları hesaplıyor. Hesaplamak istemeyen oyuncular ise referans pozisyonları ezberliyor. Ancak olay tamamen matematik. Sadece ne kadarını uygulamak istediğimizi biz seçiyoruz.

Aşağıda o günkü maçların bazılarının kayıtlarını bulacaksınız. Kayıtları mümkün kılan Erhan Yenişen ve Caner Kalafatoğlu ‘na teşekkürler. Ayrıca bu maçlardaki performans puanı olarak üstün başarı gösteren arkadaşlarımızdan Caner Kalafatoğlu ve Kemal Erdem ‘i de tebrik ediyorum.

cumhur bekture-cuneyt argun genc_5p_2013-03-22

cuneyt argun genc-erhan yenisen_5p_2013-03-22

kemal erdem-dursun cetin_7p_2013-03-22

sabri buyuksoy-caner kalafatoglu_5p_2013-03-22

Facebookmail
tavlavehayat on Facebooktavlavehayat on Youtube
tavlavehayat
Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz.
---
For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Published by

tavlavehayat

Tavla ile hayatı örtüştürüp güzellikler aksettirmeyi hedefliyoruz. --- For the sake of beauty we aim to interweave backgammon and life together.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *